tisdag 21 maj 2013

Fågelbad

Mitt allra 1:a gjutningsprojekt.
 Det klassiska fågelbadet som de flesta börjar med.
 Enkelt att göra.
 Jag började med att ta fram skottkärran och hämta den full med sand.
 Sedan silade jag sanden så att det blev den allra finaste kvar.
 Den formade jag sedan till en kulle.
 Jag ville att det skulle vara något mer runt kanten.
 Min morfar var stenhuggare och vi hade en hink med fina stenar som han hade sparat.
 De la jag runt om.
Därefter letade jag reda på det allra största rabarber bladet och la det ovanpå sand kullen.
Efter det var det bara att blanda cementen med vatten. Inte för tunt och inte för tjockt.
Sedan är det bara att ösa på bladet och klappa och stryka tills luftbubblorna är borta och man är nöjd med tjockleken. Man får inte glömma att platta till den mitt på så att "badet" kan stå.
Under tiden som den "brann" ihop så duschade jag den morgon och kväll.
Efter 3 dagar tog jag bort bladet.
 Lite pillrigt men jag är nöjd med resultatet och kommer att göra fler gjutningar.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar